Papp tesók – anno (1. rész)
Papp László, Papp Csaba és egy Volvo C30-as. Ma már ez a helyzet, de nem mindig volt ez így. Az elmúlt 13 évről szóló sorozatunk első részében Laci mesél a kezdetekről.
- Hogy kerültél először versenyek közelébe?
- Egy tanulómmal, Kalotaszegi Viktorral voltam először raliversenyen, egy Miskolc Ralin, 1997-ben. Ő már ismerte Kőváry Barnát és külön szólt , hogy "figyeld a végén a zöld trabit!" Mindenki erről beszélt az út szélén, de ami engem igazán megfogott, az a mezőny eleje volt: ahogy lejöttek azokon a gyorsokon... Barna éppen akkor nem borult, de ahogy az öreg Érdi meg a Janika ment...
- Mikor kezdtetek autóépítésbe?
- Még kellett egy kis idő, míg megfűztem az Érckövit, hogy építsen egy autót, mert eleinte nem nagyon hajlott rá.
- Benned akkor már Volvo szív dobogott?
- 91-ben kezdtem el Volvókkal foglalkozni, akkor voltam harmadikos tanuló. A Volvo Ivanics akkor még egy garázs volt, és Lalika még bácsizott... szóval a Volvó-szív megvolt, de akkor még nem volt lehetőség azzal is menni. Érckövi Attila akkor még a Grámán Lacinak navigált, és hosszas unszolásomra beadta a derekát: épített egy Zsigulit, amit vettem vagy 50 ezerért. Attila elkezdte csinálni a karosszériát, vettünk bele motort. Igazán ő látta csak át, hogy hogyan kell összerakni egy versenyautót, akkor azt sem tudtam, hogy eszik-e vagy isszák a ralizást. Éppen ezért volt jó, hogy navigátorként kezdtem. Érckövinek nagyon jó volt navigálni, mert rengeteget tanultam tőle: nem lehet azt csinálni, hogy beülsz egy autóba, és rögtön megy minden, ilyen nincs. Ennek idő kell, ezt meg kell tanulni – bár akkor még csak maga a versenyzés volt a terv. Meg sem fordult a fejemben, hogy én is vezessek, csak élveztem, hogy versenyautóban ülhetek, és slussz. Szinte mindent tőle tanultam: elmondta, hogy mi hogy működik egy versenyen, mit hogy kell csinálni a versenyautóban, mit írunk fel, és miért, meg mindent. Pályabejáráson tehát nem csak tréningeztünk, hanem oktatott is.
Na de… Attila lakatos volt, és elkészült a karosszériával, én vettem meg a motort, és megcsináltam a kábelezést. Összeraktuk, és amikor először mondta, hogy üljek bele, Csepelen voltunk, a Hollandi úton. Na, az afölötti út egy szűk, kanyargós szakasz: ott vitt először. Igen elcsodálkoztam... Ahogy közlekedett azzal a Zsigulival - pedig nem is voltak olyan gumik, mint most: pöttyös, utcai, 13-as Yokohamával mentünk. Volt egy nagy kanyar, ott 170-nél elúszott keresztbe - na, ott már nagyon néztem... Nem volt egyszerű élmény az az egy kör. Kezdtem kicsit izgulni az első verseny előtt...
Attila nem arról híres, hogy ésszel megy: mindig túlnyomja egy kicsit. 2-3 verseny után egész jól belejöttem, hogy minden gyorson beestünk... Volt viszont egy esős miskolci versenyen, ami szombaton még nem volt esős. Aznap már lehetett versenyautóval tréningezni: na, nekünk már ott sikerült kétszer-háromszor árkot fognunk – ritkán bírta ki a vasárnapot a versenyautó. Miskolcon szombaton száraz idő volt, vasárnapra esett, és mi ugyanazzal a gumival álltunk ott, mint előző nap a tréningen: az első gyorson kétszer estünk be, annyira csúszott. Utána kiértünk, és a következő gyorson Attila nagyon ideges lett, és mentünk az 1300-as Zsigulival, pöttyös Yokohamával egy abszolút ötödik időt: Attila nem ésszel ment, de ha letalált a gyorson, ott nagyon letalált. Egyébként akkor a harmadik gyorsra pedig meghalt az autó...
Mi rali-túrában kezdtünk, 1999-ben és azóta is ott megyünk. Akkoriban itt lehetett csak kezdeni, nem mehettünk másodosztályban sem versenyzői múlt nélkül, és aztán itt is ragadtunk: szeretünk itt versenyezni.
Attilával nem sok versenyen értünk célba, mert általában vagy technikai vagy vezetési probléma jött közbe... Olyan is volt persze, hogy navigátorhiba volt: év közben megesett, hogy lejött az egész család, hogy megnézzen minket. Beálltak egy kanyarba, és abban a kanyarban valamiért bemondtam, hogy tempó, pedig nagyon nem kellett volna... Igazán még ez sem lett volna baj a laktanyában, Debrecenben, mert 1 méteres fű volt a jobbos kanyar körül, de nekünk sikerült megtalálnunk a fűben az egyetlen egy méterszer egy méteres betonkockát: a jobb elsővel rámentünk – gondolhatod, hogy sok dolog nem maradt épen... Egy hétig nem tudtam talpra állni: na, ez volt a navigátorhiba, de hál’Istennek nem ez volt többségben.
Egész évben mentünk kisebb-nagyobb sikerekkel. Év végén volt egy eladó Suzuki Swift, amit megvettem, hogy a következő évben azzal megyünk majd, mert akkoriban azok nagyon jó kis autók voltak. Lementünk egy mikulás ralira, hogy kipróbáljuk, célba is értünk, és minden nagyon jó volt, így az az autó maradt tervben. De Attila mellé jött egy másik navigátor, aki több pénzt hozott, és akkor megegyeztünk, hogy legyen enyém a Zsiguli, ő pedig ment a Suzukival.
A kezdet képeit ide kattintva nézhetitek meg.
A szétválás után új korszak kezdődött – Laci legközelebb erről mesél.
Október utolsó hétvégéjén került megrendezésre az idei év utolsó bajnoki futama az előző évekről már jól ismert Zempléni futam! A verseny helyszín az őszi évszaknak köszönhetően gyönyörű arcát mutatta. karakterében 4 különböző szakasz várt a mezőnyre mindkét irányból és mindösszesen 17 gyorsasági szakasz.
Csapatunk felkészülése még alaposabb volt mint bármikor, hisz a P13 kategória bajnoki címén kívül az ORC 2WD bajnoki címe volt még kérdés. Természetesen minden meg szerettünk volna tenni és meg is tettünk a sikeres célba érkezés érdekében.
Csütörtök reggel érkeztünk meg a szerencsi központba és az adminisztratív átvétel teljesítését követően elkezdtük a pályák feldolgozását. Valamilyen formában már mindegyik pálya ismerős volt és örömmel töltött el minket, hogy a pályákat oda-vissza írhattuk, amivel a feldolgozás gyors és hatékony volt. Sikerült egy tempós de mindenképpen a necces felhordásos, nedves részekre tekintettel.
Péntek este egy nagyon hangulatos és reprezentatív rajt ceremónia nyitotta meg a versenyt😊
Szombat korán reggel kezdtünk, melynek köszönhetően a pályákra a lecsapódott pára miatt kifejezetten figyelni kellett. Ennek ellenére a közepes keménységű keverék mellett döntöttünk, ami mindenképpen jó húzásnak bizonyult a melegedő időjárásnak köszönhetően.
Az 5. ik gyorsaságin sajnos egy futómű alkatrész törése miatt kiestünk és csak szuper rally keretein belül tudtuk folytatni a versenyt. A fiúk újra precíz pontos munkát végezve felkészítették az autót a vasárnapi versenynapra.
Vasárnap kicsit lassan melegedtünk be mert rátartással voltunk a kocsival szemben, hisz a bekerült futómű alkatrész már használt volt és a bizalom lassan jött meg. A 2. körre már felszabadultan ORC abszolút 3.-4. időket autózva élveztük a napot! Ennek köszönhetően sikerült elérni a bajnoki címet és boldogan ünnepelhettünk a célceremónián!!!!
Ezúton köszönjük szépen mindenkinek a biztatást és a szurkolást! Köszönjük szépen a szervizes srácoknak a segítséget és a partnereink támogatását!
IT-PNG System Kft., Young B.T.S Kft.; IVANICS CSOPORT, Ivanics Kft. Millers motorolaj Industrial Investment Zrt. Business Solutions Hungary Kft.
online erdmény:
https://www.hauserresults.hu/live/live.php?er=public&ev=217&ert=ORCA&go=P13
További képekért és videókért gyertek csatlakozzatok oldalunkhoz és olvassátok blogunkat!
www.facebook.com/BodoganMotorSport/
www.life.ivanics.hu/sport_blog
Címkék: Rally Verseny
Szeptember 1. hétvégéjén fogadott minket az év várva vár új helyszínen idén 2-szor megrendezésre kerülő Győr Rally-ja. A verseny fő érdekessége, hogy 23 évvel ez előtt rendeztek itt versenyt melyet a belvárosi néző csalogató gyorsasági tett még színesebbé!
Csapatunk felkészülése sikeres volt, hisz az autó teljes átvizsgálást legfőbb szerelőn Lackó végezte, lelkiismeretes munkájával! Köszönöm szépen neki!
Az utazást megelőző hét elején még minden rendben volt, de akkor jött egy váratlan betegség, mely bearanyozta a hetemet! Egy csípésből lett teljes betegség! Feladatunkat nehezítette, hogy a hétvégi rajtceremóniát egy nem várt derült égből jövő villámcsapásként ért műszaki hiba szakította félbe. A fiúk egész éjjel szereltek, hogy a rajtvonalra tudjunk gurulni
Mondanom sem kell, hogy a szombati napra az éjszakázás rányomta bélyegét és álmosan kezdtünk, de ezt sajnos felülmúlta egy műszaki hiba okozta gond! + gyorsaságit csináltunk végig, mire rájöttem, hogy a egy testkábel van fellazulva a motor hátoldalán! Innentől minden kisimúlt😊.
A második körre újult erővel érkeztünk, melynek a z idő eredményben is meg volt a látszata. A sokorópátaki gyorson sikerült egy absz 5. időt jönni, ami a 2wd 2. legjobb és a kategória 1 ideje volt. Ezen felbuzdúlva vágtunk neki a kisgyónbányai gyorsaságinak, ami a vesztünket okozta. Sajnos egy defeketet követően az árokban végeztünk!
Ezúton köszönjük szépen mindenkinek a biztatást és a szurkolást! Köszönjük szépen a szervizes srácoknak a segítséget és a partnereink támogatását!
IT-PNG System Kft., Young B.T.S Kft.; IVANICS CSOPORT, Ivanics Kft. Millers motorolaj Industrial Investment Zrt.
online erdmény:
https://www.hauserresults.hu/live/live.php?er=public&ev=216&s=64&ert=ORCA&go=
További képekért és videókért gyertek csatlakozzatok oldalunkhoz és olvassátok blogunkat!
www.facebook.com/BodoganMotorSport/
www.life.ivanics.hu/sport_blog
Címkék: Rally Verseny
Nyár közepén került megrendezésre az ide ORB Rally1 osztályú szezon 4. futama az aszfaltos talajon megrendezett Székesfehérvár Rally .
A 2 napos verseny rengeteg nehézséget és rejtett akadályt tartogatott. A Pályák tekintetében az előző évekből már jól ismert szakaszok voltak vegyítve, keverve. Közéjük tartozott az Oroszlányi gyors ami ízig vérig bevállalós gyorsasági! Ezt az első napon 3 szor kellet teljesíteni, mondhatni már unalmassá autóztuk! Természetesen tartogatott meglepetést, mert 3.ik nekifutásra felakadt a gáz és egy lassítóban való álldogálást követően jó 30mp ott hagyva sikerült folytatni!
Pénteki napon a pályák feldolgozása kapta a fő szerepet. Úgy gondolom, hogy részletes minden apró részeltre kitérő itinert sikerült írnunk! Dudás István barátom, mondhatom, hogy kitett magáért mert nagyon felkészülten és rengeteg hasznos információval érkezett a versenyre ezzel támogatta hobbinkat
Legfőbb célként a sikeres és jóízű versenyzést tűztük ki célul! A napközbeni kezdés kényelmessé tette az indulást, hisz az idei vendéglátónk Papp Laci barátomék vendégszeretetét élvezhettük a hétvégén. Mondhatni, hogy a medencéből indultunka gyorsokra.-)!
A szombati napot a kategória élén sikerült zárnunk és az abszolút 3. helyen. Nagyon elégedettek voltunk még a bennmaradt fél perc ellenére is. Az esti szervízben volt némi Dráma, hisz egy csavar beugrott a szívó rendszerbe és megijesztett minket, de a fiúk sikeresen orvosorlták a problémát!
Vasárnap egy közepesen erős kiegyensúlyozott versenyzéssel folytattuk. 2wd mezőnyében egy szakasz kivételével mindet sikerült megnyernünk amire nagyon büszkék vagyunk! A Power stage esetében pedig az ORC abszolút 2. helyén sikerült végeznünk ami egy kis extra motivációt adott!
Összességében nagyon jól éreztük magunkat és már várjuk a következő megmérettetést!
Ezúton köszönjük szépen mindenkinek a biztatást és a szurkolást! Köszönjük szépen a szervizes srácoknak a segítséget és a partnereink támogatását!
IT-PNG System Kft., Young B.T.S Kft.; IVANICS CSOPORT, Ivanics Kft. Millers motorolaj Industrial Investment Zrt.
online erdmény: hauserresults.hu;
https://www.hauserresults.hu/live/live.php?er=public&ev=214&s=114&ert=ORCA&go=
További képekért és videókért gyertek csatlakozzatok oldalunkhoz és olvassátok blogunkat!
www.facebook.com/BodoganMotorSport/
www.life.ivanics.hu/sport_blog
Címkék: Rally Verseny